opis projektu

SZTUKOLOTNIA – NAUKA ARTYSTYCZNEGO LATANIA

Sztukolotnia – nauka artystycznego latania to projekt artystyczno-edukacyjny, który wprowadza dzieci w świat kultury i sztuki. Jest realizowany w formie cyklicznych warsztatów, w których uczestniczą dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Podczas warsztatów dzieci poznają świat sztuki, nowe media oraz techniki artystyczne, bawią się, uczą, tworzą, eksperymentują i dokonują ważnych odkryć.

Koncepcja merytoryczna projektu bazuje na połączeniu różnych dziedzin sztuki, m.in. plastyki, sztuk wizualnych, teatru, muzyki, filmu, fotografii. Każdy kolejny miesiąc warsztatów realizowany jest pod innym tematem przewodnim. Uczestnicy projektu będą badać i opisywać artystycznie różne obszary kultury, pracować zarówno w galerii sztuki, jak i w mieście. Będą zajmować się przestrzenią wewnętrzną – światem wyobraźni i przestrzenią zewnętrzną, która stanie się źródłem inspiracji i polem do artystycznego zgłębiania i kreacji. Kluczem do pracy będzie spontaniczność i współdziałanie dzieci, nawiązywanie relacji z innymi uczestnikami oraz wchodzenie w twórczą relację otoczeniem i artystycznymi mediami.Projekt Sztukolotnia – nauka artystycznego latania wychodzi naprzeciw naturalnym, dziecięcym potrzebom twórczej ekspresji, kontaktu z innymi i nieskrępowanego uczestniczenia we wspólnych zabawach rówieśników. Organizator projektu obserwuje, że współcześnie uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych wymaga od odbiorcy odwagi, umiejętności i wiedzy, które pozwolą czerpać satysfakcję z udziału w wydarzeniach, niosących nowe doświadczenia estetyczne czy intelektualne.

Poznawanie świata kultury powinno rozpocząć się już w najmłodszym wieku i towarzyszyć edukacji szkolnej oraz ją wzbogać. Organizacja różnorodnych form zajęć artystyczno-kulturalnych jest tym bardziej ważna, że w polskich szkołach dzieci spędzają na lekcjach poświęconych sztuce dramatycznie mało czasu (w porównaniu z innymi krajami europejskimi znajdujemy się na końcu statystyk).

Sztukolotnia nie jest prostym warsztatem, gdzie dzieci mogą malować przy użyciu, raz farb wodnych, raz kredek. Wyznacznikiem wartości dzisiejszej sztuki jest jej partycypacyjny charakter, objawiający się w odniesieniach do innych ludzi, do kontekstu, w którym funkcjonują, do dziedzictwa dawnej kultury.

Uczestniczy będą poznawać pojęcia związane ze sztuką współczesną i kulturą, poznawać media sztuki oraz techniki, jakimi operuje twórczość artystyczna. Projekt będzie wspierał rozwój indywidualnych talentów i predyspozycji. Stawiane przed uczestnikami zadania, będą zachęcać do zmierzenia się z nimi i poszukiwania kreatywnych rozwiązań, stworzą możliwości eksperymentowania, wprowadzą uczestników w świat sztuki i kultury współczesnej. Animatorzy będą zachęcać do wspólnych działań, ukazywać kulturę jako obszar zabaw, gier, eksperymentów, przygód i doświadczeń, dzięki czemu dzieci będą miały szansę czerpać radość z twórczego działania. Animatorzy pokażą, że materią twórczości może być niemal wszystko, a przyjemność, nauka i pożytek z kreacji w każdym okresie rozwoju dziecka nie jest zarezerwowany jedynie dla nielicznych. Projekt zaprezentuje, że instytucje kultury to miejsca, gdzie można atrakcyjnie i pożytecznie spędzać czas wolny.


Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.